چكيده:
يك رشته از نيازها و گرايشهاي سرشتي هستند كه در هيچ مرحلهاي از ارضاء فروكش نميكنند و در ذاتشان قصوري نسبت به مراحل بالاتر نيست. اين دسته از خواستها، به خاطر همين ويژگي بينهايت طلبي ذاتيشان، دريچهاي به سوي نيل به صفات الهي و تقرب به درگاه خداوند متعال هستند، به گونهاي كه اگر انسان فاقد آنها بود هرگز قادر به پيمودن راه قرب نبود. از سوي ديگر، از ديدگاه قرآن كريم علو حقيقي، تنها در ارتباط با خداوند متعال حاصل است و متعالي چيزي است كه همسو با هدف نهائي انسان ـ يعني قرب خدا ـ باشد. از آنجا كه نيازهاي ياد شده، دريچهاي به سوي نيل به اين هدف متعالي و نهائياند و از اين حيث، با خداوند ارتباط دارند، نيازهاي متعالي و خواستهاي متعالي ميباشند. با اين توصيف، متعالي وصف عارضي براي آنها نيست، بلكه مربوط به همان ويژگي ذاتيشان ميباشد.
خواست هاي متعالي شناخته شده عبارتند از:
1ـ حس حقيقت طلبي. 2ـ حس قدرت طلبي، كه آزادي خواهي، استقلال طلبي، عزت خواهي و ... ازمظاهر اين گرايشند. 3ـ حس فضيلت خواهي. 4ـ حس زيبائي طلبي. 5ـ گرايش به خلاقيت و ابداع. 6ـ ميل به جاودانگي. 7ـ ميل به عشق و پرستش. 8 ـ ميل به محبوبيت. 9ـ ميل به تبعيت از حق. 10ـ ميل به اعتدال.
اين تمايلات، در مرحلة به كارگيري و اِعمال اختيار از ناحية فرد، در حوزة اخلاق و موضوع ارزشهاي اخلاقي قرار ميگيرند و ميتوان يك نظام اخلاقي را بر اساس نيازهاي متعالي مبتني ساخت.
متعاليترين دلبستگيها و كششها، و در عين حال، نهانترين آنها، ميل به خداوند است. اين ميل جامع همة اميال فوق بوده و در واقع بعد گرايشي صراط مستقيم است و بقيه اميال، راههاي منتهي به آن هستند و با آن نوعي اتحاد ويگانگي دارند. خواستههاي متعالي كمك يكديگر هستند تا انسان به كمال برسد، بنابر اين، افراد بشر با داشتن آنها نيروي محرّك عظيمي را در نفس خود به سوي قرب خدا ذخيره دارد.