مقطع: 
کارشناسی ارشد
فایل ضمیمه: 
صفحات ابتدایی پایان نامه 495 کیلوبیت [6 بار دانلود]
سال تحصیلی: 
1396

 

 

چکيده

يکي از مهم­ترين مباحث در دشمن­شناسي، بحث نفوذ و انواع و اقسام آن است. مهم­ترين و خطرناک­ترين نوع نفوذ، نفوذ فرهنگي است؛ که با ايجاد تغيير و تحول در باور و گرايش افراد جامعه، به تغيير در رفتار و سبک زندگي مي­انجامد. در واقع آنچه دشمن به دنبال آن است به روش­هاي متعدد نفوذ فرهنگي با اراده و خواستِ جامعه مورد هدف، انجام مي­گيرد.

قرآن کريم مساله شناخت دشمنان امت اسلامي و روش نفوذ آنها در جامعه را به طور جدي مورد توجه قرار داده است. در اين کتاب به دنبال بررسي روش­هاي نفوذ فرهنگي دشمن در جامعه اسلامي از منظر قرآن هستيم. براي پاسخ به اين پرسش به روش تفسير موضوعي به بررسي آيات قرآن پرداختيم و به اين نتيجه رسيديم که نفوذ دشمن در جامعه اسلامي به دو روش ايجابي و سلبي مي­باشد.

دشمن در روش ايجابي با ظاهري خيرخواهانه و ابراز دوستي سعي در نفوذ در جامعه و پيشبرد اهداف خويش دارد که به چند مورد آن در بين آيات الهي اشاره شده است: استفاده از مقدسات، انفاق و کمک مالي، پيشرفت مادي، تزيين، دادن وعده، تبليغات، تطميع و وسوسه.

اما در روش سلبي که به نوعي جنبه تخريبي دارد، دشمن با ايجاد شرايط و برنامه­هاي حساب شده در صدد حذف و يا کم رنگ کردن وضع موجود بر مي­آيد. بعضي موارد احصا شده در بين آيات نوراني قرآن کريم از اين قرار است: ایجاد ترس، تحريف، شايعه پراکني، شبهه افکني و گسترش فساد.    

کلید واژگان: نفوذ، فرهنگ، نفوذ فرهنگی، دشمن، جامعه، قرآن

گروه - گرایش: