چکیده
روش - تربیت - اخلاق - تربیت اخلاقی - تزکیه - قرآن - المیزان - علامه طباطبائی. آنچه این رساله در پی آن است بدست آوردن روش های تربیت اخلاقی قرآن در المیزان است. رو ش ها راه کارهای تحقق تربیت اخلاقی اند. تربیت خلاقی فرایند زمینه سازی و به کارگیری راه کارهای شناختی، انگیزشی و عملی و از میان بردن موانع آنها به منظور رشد و شکوفایی و نیل انسان به قرب الهی می باشد. در الگوی ارائه شده ابتدا روشها به شناختی، انگیزشی و عملی و سپس در هر بخش به زمینه سازی، ایجابی و رفع موانع تقسیم شده است. در روشهای زمینه ساز شناخت، کنترل قوه خیال، صیانت از قلب، خروج از غفلت، معاشرت با صالحین و در روشهای ایجابی شناخت انسان و خداوند و موانع آنها بحث شده است. در روشهای زمینه ساز شکوفایی میل ها نقش علم و در روشهای ایجابی، انذار و تبشیر و محبت و شناخت حقیقت دنیا مطرح و موانع آن، تعارض میل ها، افراط در بهره مندی از لذتهای مادی بیان شده است. در روشهای زمینه ساز عمل به شناخت، طلب توفیق، مرابطه، بهره گیری از وسائط فیض، تقویت اراده پرداخته شده و در روشهای ایجابی بحث از عبادات جوانحی و جوارحی، توبه، صداقت، تقوی، تطبیق کلیات بر امور جزئی و صبر ارائه و از موانع آنها نیز بحث شده است. نتیجه ای که حاصل شده این که به ترتیب منطقی روشهای شناختی و سپس انگیزشی و در نهایت عملی باید استفاده شود؛ هر چند در این مسیر رفت و برگشت نیز وجود دارد.