انتشارکتاب میراث آفتاب مجموعه آثار همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان

 

کتاب  7 جلدی میراث آفتاب مجموعه آثار همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با تدوین حجت الاسلام حسن شکراللهی منتشر شد. 

مرحوم علامه طباطبایی (ره) و تفسیر المیزان در ارائه، تثبیت و فرهنگ سازی معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و تبیین و تقویت مبانی نظام اسلامی و پاسخگویی به نیازهای فکری، شبهات و پرسش های جامعة اسلامی و بلکه جامعة بشری نقشی بسزا دارند. بر این اساس، بررسی روش تفسیر و اندیشه های علامه طباطبایی(ره) در تفسیـر المیزان ضروری می نماید. گرچه دربارة شخصیت علامه و تفسیر المیزان کارهای درخور توجهی انجام شده است، به سبب غنای بالای این تفسیر، استخراج و ارائة معارف، و مبانی و روش تفسیری آن همچنان نیازمند تحقیق و بررسی است.

ازهمین رو، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1388 طرح جامعی را تدوین کرد که بخشی از آن، برگزاری نشست ها و همایش های علمی در سطح ملی و بین الملل بود. بر این اساس، همایش ملی «مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی» در سال 1391 و همایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان» در سال 1393 و با همکاری شماری از مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برگزار شد.

مجموعة پیش رو، شامل متن سخنرانی ها و رهنمودهای بزرگان و شخصیت ها در دیدار با مسئولان و کمیته های علمی، و نیز مقالات برگزیده، سخنرانی ها، مصاحبه ها و میزگردهای علمی انجام شده در دو همایش مذکور و پیش همایش های آنهاست.

 
جلد اول: علامه طباطبایی و تفسیر المیزان، مطالعات روش شناختی، معرفت شناختی، وجودشناختی و جهان شناختی / 540 صفحه


جلد دوم: مطالعات دین شناختی / 420 صفحه

جلد سوم: مطالعات قرآن شناختی، بخش اول: علوم قرآن و مبانی تفسیر قرآن / 458 صفحه

جلد چهارم: مطالعات قرآن شناختی، بخش دوم: روش تفسیر قرآن / 382 صفحه



جلد پنجم: مطالعات حدیث شناختی، مطالعات فقهی و اصولی، مطالعات ادبی و هنری / 429 صفحه



جلد ششم: مطالعات علوم انسانی، بخش اول: مطالعات انسان شناختی، عرفانی، اخلاقی، تربیتی، تاریخی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی / 462 صفحه



جلد هفتم: مطالعات علوم انسانی، بخش دوم: مطالعات اجتماعی / 502 صفحه